ניתוח להסרת שקדים

ניתוח להסרת שקדים הוא הליך בו מסירים את שני השקדים הנמצאים משני צדי הלוע.

השקדים

השקדים בגוף האדם הם חלק ממערכת הלימפה הממוקמים בלוע. מערכת זו כוללת מאות בלוטות וצינוריות, ותפקידה היא התמודדות עם זיהומים שונים בגופנו ומהווה חלק מהמערכת החיסונית בגוף האדם. השקדים משמשים קו הגנה ראשון של המערכת החיסונית של גוף האדם ותפקיד זה עלול לחשוף אותן לזיהומים ודלקות העלולות להביא להסרתן. בעוד שהשקדים מהווים קו הגנה ראשוני של המערכת החיסונית, הסרתן לא פוגעת בתפקוד השוטף של המערכת החיסונית בשל נוכחות מערכת לימפתית חלופית בלוע, בסיס לשון או וושט.

מדוע מבוצע ניתוח להסרת השקדים

ניתוח להסרת השקדים הוא בין הניתוחים הנפוצים ביותר בקרב ילדים. עם זאת הוא יכול להתבצע בכל הגילאים עם הופעתן של בעיות בשקדים. מטרתו העיקרית של הניתוח היא מניעה של חסימה בדרכי אוויר על ידי שקדים מוגדלים ולאפשר מעבר אוויר ללא הפרעות. ישנן מספר סיבות עיקריות בהן יבוצע ההליך:

  • שקדים מוגדלים המפריעים למעבר תקין של אוויר
  • דלקות מרובות וחוזרות בשקדים ובאזור הלוע
  • גידול ממאיר או שפיר באזור השקדים (במקרים נדרים)

פעמים רבות מופעים תסמינים היכולים להעיד על הנחיצות של ניתוח להסרת השקדים בהם: קושי בנשימה, חסימה אפית, נחרה, הפסקות נשימה במהלך השינה ודלקות חוזרות בשקדים ובאזור הלוע.

לצורך אבחון השקדים והתאמת הטיפול האופטימלי יש לעבור אבחון מקיף של השקדים אצל רופא אף אוזן גרון אשר ימליץ על המשך הטיפול בהתאם לאבחון.

מהלך הניתוח להסרת השקדים

ניתוח להסרת השקדים נחשב להליך פשוט יחסית ואורכו הוא כ30 דקות. הוא מבוצע תחת הרדמה כללית. במקרים מסוימים, בהתאם להחלטתו של המנתח יתבצע ניתוח להסרת השקדים ביחד עם ניתוח להסרת האדנואידים.

לאחר שהמנותח יורדם יחל ההליך. במהלכו יכרתו השקדים המוגדלים. לצורך ההסרה של השקדים ד"ר מיכאל דרנדל משתמש בשיטת "הקובלציה" . בשיטה זו ישנו שימוש בטכנולוגיה מתקדמת בה נעשה שימוש בתדרים מסוג גלי רדיו בטמפרטורות נמוכות. גלי הרדיו מסירים בעדינות ובדיוק רב את הרקמות הרצויות. בניגוד לשיטה המסורתית בה יוסרו השקדים באמצעות שימוש במספריים או בסכין חשמלי, שימוש בטכנולוגית הקובלציה מפחיתה את רמת הכאב שבעקבות הניתוח ולעיתים גם את הדימומים שנוצרים בעקיבותו. לכן, גם זמן ההחלמה שלאחר הניתוח בו נעשה שימוש בקובלציה עשוי להיות קצר יותר.

לאחר הסרת השקדים המנתח יעצור את הדימום המקומי. לעיתים יהיה צורך בצריבת כלי הדם בכדי להבטיח את עצירת הזרימה מהאזור.

לאחר הניתוח

אחרי סיום ההליך יעובר המנותח להתאוששות ובתוך כמה שעות כבר יוכל לשוב לביתו. פעמים רבות בימים הראשונים  עלולים להופיע אצל המטופל תופעות לוואי שונות. תופעות אלו אמורות להימשך לאורך של עד כ14 ימים מיום הניתוח ויהיו החריפות ביותר כ5-6 ימים הראשונים. תופעות לוואי אלו כוללות: כאב באזור הגרון, הצוואר, האוזניים והלסת, שינוי קל בקול, הופעה של אזורים לבנים באזור הניתוח, שינוי של חוש הטעם וריח רע מהפה.

בכדי להבטיח את תהליך החזרה לשגרה הבטוח והמהיר ביותר יש להקפיד ככל האפשר על צריכת כמות רגילה של מזון ונוזלים. אולם יש להימנע מאכילת מזון קשה חם או חריף, ולהימנע מנוזל חם. כמו כן חשוב להקפיד על צריכה של משככי כאבים שנבחרו בהמלצתו של רופא. בנוסף לכך בימים הראשונים לאחר הניתוח יש להקפיד על מנוחה ולהימנע מפעילות ספורטיבית ב14 יום הראשונים.

כבר בימים הראשונים אחרי הניתוח ירגיש המטופל שיפור באיכות חייו אשר יגיע לשיאו לאחר תקופה שבין 10-14 ימים מיום הניתוח. אולם ישנם מקרים נדרים בהם המטופל יחוש ברע ויהיה עליו ליצור קשר עם רופא אף אוזן גרון ולחזור לבדיקה רפואית בהקדם האפשרי. המקרים הללו כוללים:

  • דימום חריף שלא נעצר לאחר 10 דקות או כמות גדולה של דם באזור הניתוח
  • המטופל אינו מצליח לשתות ומקיא
  • משככי הכאבים אינם מצליחים למנוע את הכאב
  • במקרה והחום של המטופל עולה ליותר מ38.5 מעלות למשך תקופה של יותר מ4 שעות