ניתוח להסרת האדנואידים

ניתוח להסרת האדנואידים הוא הליך בו מסרים את האדנואידים המכונים גם "השקד השלישי" או "פוליפים" מתוך החלק העליון של הלוע.

אדנואידים

האדנואיד הוא רקמה הממוקמת בלוע, מאחורי האף, מאחורי ומעל החך. הוא משתייך למערכת הלימפוטית. מערכת זו כוללת מאות בלוטות וצינוריות, ותפקידה היא התמודדות עם זיהומים שונים בגופנו ומהווה חלק מהמערכת החיסונית בגוף האדם. האדנואיד משמש קו הגנה ראשון של המערכת החיסונית של גוף האדם. תפקיד זה עלול לחשוף אותו לזיהומים ודלקות העלולות להביא לצורך בהסרתו. למרות שהאדנואיד הוא רקמה המהווה חלק מהמערכת החיסונית, רקמה הזאת נוכחת גם בבסיס לשון, לוע ושט והוכח כי הסרתו לא פוגעת בתפקוד המערכת החיסונית.

מדוע מבוצע ניתוח להסרת האדנואידים

ניתוח להסרת האדנואידים הוא ניתוח נפוץ מאוד בעיקר בקרב ילדים לרוב. פעמים רבות בגילאים הצעירים השקד השלישי הינו מוגדל. דבר זה עלול לגרום לחסימה בדרכי הנשימה ולחסימה בחצוצרת האוזן. מטרתו העיקרית של הניתוח היא אפשור של זרימת אוויר בדרכי הנשימה ומניעה של חסימת חצוצרות האוזן. ישנן מספר סיבות עיקריות בהן יבוצע ההליך:

  • אדנואיד מוגדל החוסם את דרכי הנשימה
  • חסימה של חצוצרות האוזן על ידי האדנואיד

פעמים רבות מופעים תסמינים היכולים להעיד על הנחיצות של ניתוח להסרת השקדים בהם: קושי בנשימה, חסימה אפית, נחרה, הפסקות נשימה במהלך השינה, בעיות שמיעה והצטברות נוזלים באוזן.

לצורך אבחון האדנואיד והתאמת הטיפול האופטימלי ביותר בכל מקרה, ד"ר מיכאל דרנדל משתמש בכלי האנדוסקופ. האנדוסקופ הוא סיב אופטי גמיש המחובר למצלמת וידיאו בעזרתו ניתן לקבל תמונה מלאה של האדנואיד. לאחר קבלת התמונה יהיה ניתן להחליט על המשך הטיפול.במקרים של ילדים עם חוסר שיתוף פעולה לבדיקה אנדוסקופית ניתן לבצע צילום רנטגן ולקבל מידת חסימה של נתיב אוויר על ידי אדנואיד.

מהלך הניתוח להסרת האדנואידים

ניתוח להסרת האדנואיד הוא ניתוח נפוץ ופשוט יחסית. אורכו נע בין 15 ל30 דקות והוא מבוצע תחת הרדמה כללית. במקרים מסוימים, בהתאם להחלטתו של המנתח יתבצע ניתוח להסרת האדנואיד בשילוב עם ניתוח להסרת השקדים. דבר זה נעשה בכדי לשפר עד כמה שאפשר את התוצאות הרצויות של הניתוח.

לאחר שהמנותח יורדם יחל ההליך. במהלכו יכרתו האדנואידים המוגדלים. לצורך ההסרה של האדנואיד ד"ר מיכאל דרנדל משתמש בשיטת "הקובלציה" . בשיטה זו ישנו שימוש בטכנולוגיה מתקדמת בה נעשה שימוש בתדרים מסוג גלי רדיו בטמפרטורות נמוכות. גלי הרדיו מסירים בעדינות ובדיוק רב את הרקמות הרצויות. בניגוד לשיטה המסורתית בה יוסר האדנואיד באמצעות שימוש במספריים או בסכין חשמלי, שימוש בטכנולוגית הקובלציה מפחיתה את רמת הכאב שבעקבות הניתוח ולעיתים גם את הדימומים שנוצרים בעקיבותו. לכן, גם זמן ההחלמה שלאחר הניתוח בו נעשה שימוש בקובלציה עשוי להיות קצר יותר.

לאחר הסרת האדנואידים המנתח יעצור את הדימום המקומי. לעיתים יהיה צורך בצריבת כלי הדם בכדי להבטיח את עצירת הזרימה מהאזור.

לאחר הניתוח

לאחר סיום ההליך יעובר המנותח להתאוששות ובתוך כמה שעות כבר יוכל לשוב לביתו. פעמים רבות בימים הראשונים שלאחר הניתוח עלולים להופיע אצל המטופל תופעות לוואי שונות. תופעות אלו אמורות להימשך לאורך של עד כ14 ימים מיום הניתוח ויהיו החריפות ביותר כ7-10 ימים לאחר הניתוח. תופעות לוואי אלו כוללות: כאב באזור הגרון, הצוואר, האוזניים והלסת, שינוי קל בקול, הופעה של אזורים לבנים באזור הניתוח, שינוי של חוש הטעם וריח רע מהפה .

בכדי להבטיח את תהליך החזרה לשגרה הבטוח והמהיר ביותר יש להקפיד ככל האפשר על צריכת כמות רגילה של מזון ונוזלים. אולם יש להימנע מאכילת מזון קשה חם או חריף, ולהימנע מנוזל חם. כמו כן חשוב להקפיד על צריכה של משככי כאבים שנבחרו בהמלצתו של רופא. בנוסף לכך בימים הראשונים שלאחר הניתוח יש להקפיד על מנוחה ולהימנע מפעילות ספורטיבית ב14 יום הראשונים שלאחר הניתוח.

כבר בימים הראשונים שלאחר הניתוח ירגיש המטופל שיפור באיכות חייו אשר יגיע לשיאו לאחר תקופה שבין 10-14 ימים מיום הניתוח. אולם ישנם מקרים נדרים בהם המטופל יחוש ברע ויהיה עליו ליצור קשר עם רופא אף אוזן גרון ולחזור לבדיקה רפואית בהקדם האפשרי. המקרים הללו כוללים:

  • דימום חריף שלא נעצר לאחר 10 דקות או כמות גדולה של דם באזור הניתוח
  • המטופל אינו מצליח לשתות ומקיא
  • משככי הכאבים אינם מצליחים למנוע את הכאב
  • במקרה והחום של המטופל עולה ליותר מ38.5 מעלות למשך תקופה של יותר מ4 שעות