ניתוחי אף וסינוסים

החלק הבולט ביותר בפנים שלנו אותו אנו מכנים אף הוא רק חלק קטן מהאף עצמו, הוא מתחיל מהחלק הבולט על הפנים עד לבסיס הגולגולת. מטרותיו העיקריות של האף הן סינון, הוספת לחות וחימום האוויר הנכנס והוא מהווה מרכיב חשוב ביותר במערכת הנשימה. האף הינו איבר רגיש יחסית ולעתים נוצרות בו בעיות המצריכות מענה רפואי, תסמינים לבעיות אפיות הם:

  • חסימה אפית (קושי לנשום דרך האף)
  • נזלת כרונית
  • ירידה בחוש הריח
  • כאבי ראש
  • הרגשת לחץ בפנים

במרפאתנו, ד"ר מיכאל דרנדל עורך אבחונים יסודיים במטרה להגיע לאבחנה המדויקת ולהתאים את הטיפול המיטבי לכך. לאחר האבחנה מתאים ד"ר דרנדל את הטיפול המתאים ביותר אשר ברוב המקרים כולל תרסיסי אף / תרופות אנטיביוטית / טיפול סטרואידי. הטיפול במרבית המקרים יכול להביא לריפוי מלא או הפחתה ניכרת בתסמינים אצל המטופל. אולם ישנם מקרים חריגים בהם התרופות אינן מקלות על התסמינים והמטופל יאלץ לעבור ניתוח אף או סינוסים לפי הצורך.

במידה וישנו צורך ד"ר מיכאל דרנדל עורך ניתוחי אף וסינוסים במטרה לטפל בצורה המיטבית בתסמינים

FESS surgery – ניתוח אנדוסקופי של הסינוסים

הסינוסים הם חללים בתוך גולגולת האדם אשר ממוקמים מסביב העיניים והאף במצח, והם קשורים לאף באמצעות מערכת של פתחים. תפקידם קשור בתהודה, הפחתת משקל הגולגולת ויצור ריר אשר מוסיף לחות למעברי האף ויוצר שכבת הגנה מפני כניסה של חלקיקים לא רצויים. בגולגולת האדם קיימים ארבע זוגות סינוסים: סינוס הלסת(maxillary sinus), סינוס הכברה (ethmoidal sinus), סינוס היתד(sphenoidal sinus), וסינוס המצח(frontal sinus).

לעיתים בתעלות הסינוסים נוצרת דלקת אשר מביאה לחסימה של תעלות הסינוסים, דלקת זו נקראת סינוסיטיס. מצב זה יכול להתבטאות אצל האדם כלחץ סביב העניים ובמצח, חסימה אפית, נזלת מוגלתית וליחה בגרון, כאבי ראש וירידה בחוש הריח. הגורמים העיקריים לסינוסיטיס הם:

  • זיהומי דרכי הנשימה (יכולים להיום ויראליים, חיידקיים או פטרייתיים)
  • פוליפים אפיים – רקמה דלקתית הגודלת מרירית הסינוס
  • אלרגיות
  • זיהום ממקור דנטלי או לאחר טיפול דנטלי כגון הרמת סינוס.
  • סטייה של מחיצת האף
  • ביטוי של מחלה סיסטמית כגון ליפת כיסתית (cystic fibriosis), או מחלות מערכת חיסונית כגון HIV.

במצב בו המטופל לוקה בסינוסיטיס חריף או כרוני וההשפעה של הטיפול התרופתי המיטבי לא יעילה יצטרך האדם לעבור ניתוח FESS. ניתוח הFESS הוא ניתוח הסינוסים ומטרתו העיקרית של הניתוח היא פתיחת החסימה בסינוסים הנגרמת ע"י זיהום או פוליפים ושיפור תפקודם של הסינוסים. משך הניתוח הוא בין שעה לשלוש שעות והוא ברוב המקרים מתבצע בהרדמה כללית למרות היותו פולשני בצורה מינימלית כלומר מתבצע ללא חתכים בפנים כלל. בעת הניתוח הרופא יכניס לנחיריים סיב אופטי קשיח המחובר למצלמת וידיאו – "אנדוסקופ" איתו יקבל שידור של הסינוסים. בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת(CT) ולעתים MRI מהווים מעין מפה לניתוח, במקרים מורכבים יותר נעזר המנתח במערכת ניווט מאפשרת להראות מיקום המכשירים בזמן הניתוח על פני תמונה של CT. לאחר החדרת האנדוסקופ הרופא יפתח את הסינוסים הנגועים ינקה סינוס מהפרשה מוגלתית, יסיר רקמות ופוליפים המפריעים למעבר אוויר תקני ועל פי הצורך ישלח דגימות מן הפוליפים לביופסיה (דגמת רקמה). בסוף הניתוח במקרה של הפרשות רבות מהאף יחדרו לנחרי המנותח טמפונים (תחבושות פנימיות) שמטרתם היא ספיגה של הנוזלים והדם שיפרשו מאזור הניתוח.

להמשך קריאה על ניתוח סינוסים אנדוסקופי – ניתוח fess

Septoplasty  – ניתוח ליישור מחיצת האף 

מערת האף מחולקת לכל אורכה על ידי מחיצת האף העשויה מעצם וסחוס. ישנם מקרים בהם קיימת סטייה של מחיצה זו, דבר זה עלול לחסום את זרימת האוויר בנחיר אחד או בשניהם ולגרום ליובש בחלל האף העשוי לגרום לדימומים אפיים. הסטייה עלולה להתרחש מפגיעה חיצונית באף אולם ברוב המקרים מקורה בהתפתחות לא תקינה של המחיצה. בכדי לתקן את הסטייה במחיצת האף יאלץ המטופל לעבור ניתוח ליישור מחיצת האף. ניתוח זה הוא ניתוח פשוט יחסית, אורכו לרוב פחות משעה ומבוצע בהרדמה מקומית של המנותח, או הרדמה כללית. למרות פשטותו היחסית של הניתוח, לניתוח זה ישנה חשיבות רבה שכן מצב של סטיית המחיצה באף יכול לגרום לפגיעה באיכות השינה, קושי בנשימה דרך האף, נחירות, דום נשימה בשינה, דימומים מהאף, סינוסיטיס ואף פגיעה אסתטית במראה האף.

בניתוח זה הרופא נעזר במכשיר האנדוסקופ (סיב אופטי קשיח המחובר למצלמת וידיאו) המשדר תמונה ישירה של המחיצה. במהלך ההליך המנתח ירים את הרירית המחסה את הסחוס והעצם של המחיצה ויכרות חלק הסוטה ומפריע לנשימה התקינה, לפי הצורך המנתח יעצב מחדש את הסחוס ויחזיר למקומו במטרה ליישר את המחיצה. לאחר היישור תוחזר הרירית ובמקרה הצורך יחדרו טמפונים לספיגה של דם ונוזלים מהאף.

Turbinate Reduction Surgery – ניתוח להסרת קונכיות האף

קונכיות האף הינן בליטות בשני צדי האף אשר תפקידן העיקרי הוא לסנן ולהוסיף לחות לאוויר שנכנס דרך האף לריאות. ישנם מקרים שבהם הקונכיות הללו גדלות והופכות לנפוחות מהרגיל. תופעה זו עלולה להקשות על תהליך הנשימה דרך האף דבר היצריך טיפול תרופתי. אולם לעיתים הטיפול התרופתי אינו מקל על הקושי בנשימה והקונכיות נשארות גדולות מהרגיל. דבר זה יאלץ לעבור ניתוח שבו יוסרו קונכיות האף או חלק מהן במטרה להבטיח זרימה תקינה של אוויר דרך האף. מטרת הניתוח היא להפחית את גדול הקונכיות במטרה לאפשר מעבר אוויר תקין מן האף אל הריאות תוך שמירה על מספר קונכיות מקסימלי באף עקב תפקידן החשוב.

ניתוח להסרת הקונכיות מבוצע תחת הרדמה מקומית או כללית וארכו פחות מחצי שעה והוא מבוצע באמצעות מכשיר האנדוסקופ (סיב אופטי קשיח המחובר למצלמת וידיאו). בניתוח זה ישנן מספר טכניקות להקטנת גודל הקונכיות באף והכירורג יחליט באילו מהן הוא ישתמש בהתאם לצורך:

  • צריבה: המנתח יחדיר מחט לרקמה הרקה של הקונכיות אשר צורבת ובכך מקטינה את גודל הקונכיות. (לרוב תוצאה זמנית בלבד).
  • שבירה (outfracture): שבר של עצם הקונכייה והרחקה של הקונכייה חיצונית לקבלת נתיב אוויר פתוח יותר.
  • כריתה חלקית: כריתה של הרקמות הרקות עם או בלי כרתה חלקית של עצם של הקונכייה.
  • כריתה תת-מוקוזלית: כריתה תוך שמירה של רירית הקונכיה לצורך שמירה על תפקודה, יחד עם הקטנה של גודלה.
  • כריתה מלאה: כריתה של עצם הקונכייה בנוסף לכריתה של הרקמות הרכות של הקונכייה. בשל סכנה של יובש קיצוני ותחושת נשימה לא טובה empty nose sinus syndrome נדיר שיש צורך בסוג זה של הניתוח.

בסוף הניתוח במקרה והמנותח עבר כריתה חלקית או מלאה ישנה אפשרות של דימום ובשל כך המטופל יעבור החדרה של טמפונים (תחבושות פנימיות) לאף במטרה לספוג את אותן הפרשות ודמם. לרוב ניתן להשתמש בטמפונים נספגים, כך שאין צורך בהוצאתם.

ישנם מקרים בהמלצתו של הרופא, המנותח יעבור שילוב של ניתוחים הנ"ל בפעם אחת בכדי לפתור את בעיית החסימה האפית בצורה המיטבית ביותר.  ביצוע ניתוחי אף וסינוסים במקרים רבים ישפרו רבות את איכות החיים של המנותח, את נשימתו, איכות שנתו ובמקרים מסוימים שיפורו של חוש הריח והקלה של כאבי ראש